شارژ ساختمان

عمر زندگی آپارتمانی در دنیا و به خصوص در کشور ما ایران زیاد نیست، اما با گذشت زمان، افزایش جمعیت و تغییرات زیاد سبک زندگی، آپارتمان‌نشینی به سرعت در حال گسترش است. تا همین چند سال پیش، بسیاری از مردم کشور ما در خانه‌های شخصی و ویلایی زندگی می‌کردند و به همین دلیل ممکن است آشنایی کافی با قواعد و فرهنگ آپارتمان‌نشینی نداشته باشند و بعد از خرید یا اجاره آپارتمان همین موضوع باعث بروز مشکلات و درگیری‌هایی بین ساکنین آپارتمان‌ها شود. یکی از درگیری‌های همیشگی در اغلب آپارتمان‌ها مربوط به عدم پرداخت شارژ ساختمان است. برای جلوگیری و حل این مشکل، بهتر است یک بار و به طور کامل با قوانین مربوط به پرداخت و عدم پرداخت شارژ ساختمان آشنا شوید.

تعریف شارژ ساختمان

در هر ساختمان هزینه‌هایی وجود دارد که مربوط به مصارف عمومی است. هزینه‌هایی مثل نظافت راه‌پله‌ها، پارکینگ و سایر قسمت‌های مشاع ساختمان، تعمیر و سرویس آسانسور، هزینه آب و برق و گاز عمومی، حقوق سرایدار یا نگهبان ساختمان، هزینه مربوط به نگهداری باغچه و محوطه ساختمان و غیره. مجموع این هزینه‌ها تحت عنوان شارژ ساختمان در نظر گرفته می‌شود و ساکنین تمام واحدهای ساختمان موظف به پرداخت این مبلغ هستند.

نحوه تقسیم شارژ ساختمان

شارژ ساختمان شامل دو بخش است. بخش اول که بر اساس تعداد افراد ساکن در هر واحد یا مساحت هر واحد، بین مالکین و بهره‌برداران تقسیم می‌شود. تصمیم‌گیری در مورد مبنای تقسیم این هزینه‌ها از وظایف هیئت مدیره ساختمان شمرده می‌شود. بخش دوم مربوط به هزینه‌های عمومی است. بر طبق ماده ۲۳ آیین‌نامه اجرایی قانون تملک آپارتمان‌ها، کلیه مخارج عمومی ساختمان مثل هزینه‌های مربوط به سرایدار و نگهبان، تأسیسات، تزئین ساختمان، آسانسور و غیره که مستقل از مساحت زیربنا هستند، به طور مساوی بین مالکین یا مستأجرین تقسیم می‌شود.

سؤالی که برای خیلی از افراد وجود دارد این است که با در نظر گرفتن میزان استفاده طبقات مختلف، نحوه تقسیم هزینه‌های مربوط به آسانسور چگونه است. به طور مثال ساکنین طبقه همکف یا اول که استفاده‌ای از آسانسور ندارند هم باید مبلغی شبیه به سایرین پرداخت کنند؟

در پاسخ به این سؤال باید بگوییم که اگر هزینه‌های مربوط به آسانسور در ساختمان شما به صورت یک سرفصل جدا (یعنی تفکیک شده از سایر هزینه‌ها) در نظر گرفته شود، امکان این وجود دارد که با توافق هیئت مدیره از فرمول خاصی برای تقسیم شارژ بین طبقات مختلف استفاده کنید. مثلاً هر طبقه هزینه مربوط به آسانسور را با درصد خاصی پرداخت کند. اما اگر هزینه آسانسور به صورت سر فصل جدا نشده و یکجا با شارژ آپارتمان دریافت شود، مقدار آن برای تمام واحدها یکسان خواهد بود.

بیشتر بخوانید
تغییر کاربری ملک مسکونی به اداری یا تجاری را چطور انجام دهیم؟

نکته مهم این است که بسیاری از قوانین آپارتمان با نظر هیئت مدیره تعیین می‌شود و در صورت نبود هیئت مدیره و تواققات بعدی، باید از قانون اولیه تبعیت کرد.

بدهی قبلی شارژ آپارتمان

یکی از نکاتی که باید به آن دقت کنید این است که واحد آپارتمانی که می‌خرید یا اجاره می‌کنید بدهی عقب افتاده‌ای بابت شارژ ساختمان نداشته باشد. برای اطمینان از این موضوع در زمان تسویه حساب اجاره، باید گواهی با امضای مدیر یا هیئت مدیره ساختمان ارائه شود که تأیید کند بدهی بابت شارژ ساختمان وجود ندارد. همچنین دفاتر اسناد رسمی موظف‌اند در زمان فروش خانه، این گواهی را از مالک درخواست کنند. اگر بدهی معوقه‌ای وجود داشته باشد موجر یا مالک موظف به تسویه آن هستند.

در صورت مصرف نشدن شارژ ماه قبل

بعضی وقت‌ها مبلغ شارژ پرداختی در یک ماه به دلایل مختلفی مثل نبود مشکل در ساختمان و مصرف ناچیز آب و برق و گاز عمومی در طول آن ماه، خرج نمی‌شود. باید بدانید که این موضوع به هیچ عنوان باعث نمی‌شود که شما از پرداخت شارژ در ماه بعد خودداری کنید. پرداخت شارژ ساختمان باید به طور مداوم انجام شود و در صورت باقی ماندن بخشی از آن، این مقدار در حساب ساختمان ذخیره شده و برای مشکلات آینده نگه داشته می‌شود.

پرداخت شارژ ساختمان توسط موجر یا مستأجر

زمانی که قرارداد اجاره را تنظیم می‌کنید باید در قرارداد قید شود که پرداخت شارژ به عهده موجر است یا مستأجر. بر طبق روال معمول و عرف اجاره نشینی، پرداخت شارژ به عهده مستأجر است مگر این که در قرارداد ذکر شود که شارژ باید توسط موجر پرداخت شود. با وجود این دقت کنید که بهتر است از همان ابتدا بر سر این موضوع توافق کرده و نتیجه توافق را در قرارداد اجاره ثبت کنید.

اگر طبق توافق اجاره‌نامه شارژ به عهده موجر باشد و موجر این مبلغ را پرداخت نکند، مستأجر می‌تواند هزینه مربوط به شارژ را از مبلغی که به عنوان اجاره تعیین شده پرداخت کند. از طرف دیگر اگر در قرارداد ثبت شده باشد که مستأجر موظف به پرداخت شارژ است و مستأجر از پرداخت آن خودداری کند، مدیر ساختمان می‌تواند مبلغ شارژ را علاوه بر مستأجر از مالک خانه هم مطالبه کند.

شارژ آپارتمان برای مالک غیر ساکن

بسیاری از مالکین آپارتمان‌هایی که در ملک خود ساکن نیستند و ملکشان خالی از سکنه است، تصور می‌کنند از پرداخت شارژ ساختمان معاف هستند. در حالی که این تصور اشتباه است. عدم سکونت مالک در ملک خود تنها بخشی از مبلغ شارژ را کم می‌کند که مربوط به هزینه‌های استفاده از مشاعات ساختمان است. مثل هزینه آب و برق و گاز. اما هزینه‌های مربوط به نظافت، نگهبانی و غیره، همچنان شامل حال مالک می‌شوند و مالک موظف است این مقادیر را پرداخت کند.

بیشتر بخوانید
مالیات اجاره سال ۹۸ ؛ نحوه محاسبه مالیات بر درآمد املاک به چه صورت است؟

پیامدهای عدم پرداخت شارژ

عدم پرداخت شارژ بر طبق قانون قابل پیگیری است. در این شرایط هیئت مدیره باید اظهارنامه‌ای رسمی مبنی بر عدم پرداخت شارژ ماهیانه تنظیم کرده و با مراجعه به دفتر ثبت، درخواست تسویه بدهی از فرد مذکور را داشته باشد. پس از گذشت ۱۰ روز، در صورتی که فرد مجددا در پرداخت تعلل کند، هیئت مدیره می‌تواند به تشخیص خود فرد را از برخی امکانات مشترک مثل آب گرم و تهویه محروم کند. اگر باز هم برای پرداخت بدهی اقدام نکرد، اداره ثبت اجرائیه‌ای مبنی بر پرداخت بدهی فرد مذکور صادر می‌کند.

اگر باز هم روند عدم پرداخت شارژ ادامه داشت، هیئت مدیره می‌تواند درخواست خود را از مراجع حقوقی مربوطه پیگیری نماید. در این حالت، با شکایت از فرد مذکور، دادگاه موظف است به درخواست شاکیان خارج از نوبت رسیدگی کند. در این موارد معمولاً دادگاه واحد بدهکار را از دریافت خدمات دولتی محروم و تا دو برابر مبلغ بدهی جریمه می‌کند. دقت کنید که قاعده محرومیت از امکانات فقط در مورد امکانات عمومی ساختمان قابل اجراست. به طور مثال اگر هر واحد دارای کنتور آب و برق و گاز جدا باشد و مدیریت ساختمان آب و برق و گاز واحد بدهکار را قطع کند، بر خلاف قانون عمل کرده و مجرم به حساب می‌آید.

اعتراض به مبلغ شارژ

اگر واحد بدهکار به تصمیم هیئت مدیره معترض باشد می‌تواند اعتراض خود را به دادگاه اعلام کرده و دادگاه موظف است خارج از نوبت به این موارد رسیدگی کند. همچنین روند محرومیت از امکانات تا زمان رسیدگی به اعتراض واحد بدهکار متوقف خواهد شد.

تصمیم‌گیری در مورد مبلغ شارژ

تصمیم‌گیری در مورد مبلغ شارژ به عهده هیئت مدیره ساختمان است و معمولاً در همان ابتدای امر و به صورت توافقی انجام می‌شود.

در پایان یادتان باشد عدم پرداخت شارژ ساختمان مسئله‌ایست که به کیفیت زندگی تمام ساکنین و مالکین ساختمان آسیب می‌زند و با پرداخت شارژ ساختمان، در درجه اول به خودتان کمک می‌کنید که زندگی آسوده‌تر و با کیفیت‌تری داشته باشید.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*