در تمام جابجایی‌ها یک فرآیند آشنا وجود دارد. اولین روزها را با انرژی و هیجان شروع می‌کنیم و بعد از جمع کردن و بسته‌بندی لوازم مختلف، خودمان را برای چند روز سخت آماده می‌کنیم. سپس کارهای سخت شروع می‌شوند و متوجه می‌شویم کاری که فکر می‌کردیم حداکثر ده دقیقه زمان می‌برد، نیم ساعت طول می‌کشد و کارهایی که مطمئن بودیم در یک ساعت انجام خواهند شد، حتی ممکن است تا پنج ساعت هم ادامه پیدا کنند. خارج‌شدن از برنامه زمان‌بندی شده‌ای که برای خودمان داشتیم ممکن است ما را کمی عصبی کند و به قول معروف درگیر استرس اسباب کشی بشویم و در هر مرحله از اسباب کشی میزان این استرس بیشتر هم خواهد شد.

با در نظر گرفتن همه‌ی سختی‌های اسباب کشی جای تعجبی ندارد که اکثر افراد می‌گویند روز جابه‌جایی و رفتن به خانه جدید، بسیار اضطراب‌آور و استرس‌زا است. البته که شاید همیشه اوضاع به این بدی نباشد و در نهایت، همه‌چیز به درستی پیش خواهد رفت. اما باید بدانیم که جابجایی با استرس همراه است و بهتر است از قبل بدانیم که ممکن است با چه معضلاتی رو به‌رو شویم تا بتوانیم خودمان را برای حل آن‌ها آماده کنیم. نکات زیر باعث می‌شوند که اسباب کشی آرام‌تری داشته باشیم و استرس کم‌تری را در این روز تجربه کنیم.

استرس اسباب کشی

پذیرفتن اضطراب به عنوان بخشی از فرآیند جا‌بجایی

اولین قدم در مدیریت اضطراب روز جابجایی، پذیرفتن آن است. اگر از همان شروع کار بدانیم که ممکن است با مشکلاتی غیرمنتظره مواجه شویم، هنگام برخورد با آن‌ها استرس کم‌تری خواهیم داشت. به شرایط دیگری در زندگیمان فکر کنیم که استرس را به عنوان بخشی از آن فرآیند پذیرفتیم و در نهایت، همه‌چیز طبق خواسته ما پیش رفته و توانسته ایم بر آن غلبه کنیم. مثل زمانی که برای اولین بار می‌خواستیم مدرسه برویم یا شغل جدیدی را شروع کرده بودیم. اضطراب پاسخ طبیعی انسان به شرایط سخت و طاقت‌فرسا است، اما به معنای پایان دنیا هم نیست! در بعضی موارد، اضطراب حتی ممکن است برای ما خوب باشد. وقتی که استرس به سراغمان می‌آید، آن را بپذیریم، اما اجازه ندهیم که مانعی برای انجام کارهایمان شود.

داشتن زمان کافی

یکی از بزرگ‌ترین دلایل اضطراب در روز جابجایی، نداشتن زمان کافی است. شاید نتوانیم استرس را به طور کامل از اسباب کشی حذف کنیم، اما می‌توانیم با دادن زمان کافی به خودمان میزان استرس اسباب کشی را کم‌تر کنیم. باید از قبل بدانیم که جمع کردن یک خانه کوچک تک خواب دو روز، یک خانه متوسط با دو خواب بین سه تا چهار روز و یک خانه بزرگ با سه خواب بین پنج تا شش روز طول می‌کشد. بر همین اساس، برنامه ریزی اسباب کشی را به دقت انجام دهیم و زمان‌هایی برای کارهای دیگر مثل پیدا کردن شرکت حمل و نقل، راه‌اندازی لوازم الکتریکی در خانه جدید و پاک کردن خانه قبلی اختصاص دهیم. هر چه کارها را به دقایق آخر بسپاریم، ترس و اضطراب بیشتری هم خواهیم داشت.

بیشتر بخوانید
روشنایی خانه: چراغ خانه‌‌تان روشن!

شروع با کارهای کوچک

کنفوسیوس در یکی از نقل‌قول‌های معروفش می‌گوید: «مردی که صخره‌ها را جا به جا می‌کند، کارش را با حمل سنگ‌های کوچک آغاز کرده است.». بنابراین بهتر است ار کارهای کوچک شروع کنیم و سپس به سراغ کارهای بزرگ‌تر برویم. اگر اضطراب زیادی داریم و نمی‌دانیم از کجا شروع کنیم، هر کاری که می‌توانیم را انجام دهیم.

 

دورهمیمی‌توانیم یکی از کشوهای آشپزخانه را جمع کنیم یا کتاب‌هایمان را درون کارتنی بگذاریم. پیش‌روی در کار هر چقدر هم که کوچک باشد، برای مدیریت اضطرابمان ضروری است. پس بهتر است که درباره انجام تمام کارها و جا‌بجایی به خانه جدید فکر نکنیم و کارها را قدم‌به‌قدم انجام دهیم و با مسئولیت‌های کوچک‌تر شروع کنیم.

 

منظم ماندن

نظم و سازماندهی کلیدی‌ترین نکته‌ی کاهش اضطراب در جابجایی است. این اصل شامل تمام جنبه‌های فرآیند اسباب کشی می‌شود. از مرتب کردن و برچسب زدن کارتن‌ها گرفته تا نگه‌داشتن مدارک موردنیاز، همه و همه باید به شکلی منظم انجام شوند تا بتوانیم آن‌ها را در وقت مناسب، آسان و سریع پیدا کنیم. اگر از شروع کار، نظم را به اولین اولویتمان تبدیل کنیم، دردسر و استرس اسباب کشی برایمان خیلی کم‌تر خواهد شد.

استفاده از شرکت‌های حمل‌ونقل حرفه‌ای

اگر بودجه‌ی کافی برای استخدام یک شرکت حمل‌ونقل حرفه‌ای و ماهر را داریم، حتماً از آن استفاده کنیم. می‌توانیم کارهای بزرگ‌تر را به آن‌ها بسپاریم. علاوه بر حمل‌ونقل لوازم و وسایل خانه، شرکت‌هایی هم هستند که می‌توانند به جمع و بسته‌بندی کردن لوازم هم کمک کنند. در این صورت، از حجم کارهای ما کاسته می‌شود و در نتیجه، استرس کم‌تری هم خواهیم داشت. یادمان نرود که در انتخاب شرکت اسباب کشی مناسب نکات لازم را در نظر بگیریم.

بیشتر بخوانید
دکوراسیون با رنگ سرد در خانه ، هم فضا را بزرگ می‌کند هم حالمان را خوش

کمک خواستن از دیگران

اشکالی ندارد که در مواقع نیاز، از دیگران درخواست کمک کنیم. خرید و اجاره خانه جدید از آن دسته کارهایی است که با کمک گرفتن از دیگران و استفاده از تجربیات آن‌ها بسیار آسان‌تر می‌شود. اگر هنگام جابجایی اضطراب زیادی داریم، می‌توانیم از یک دوست یا یکی از اعضای خانواده بخواهیم که به ما کمک کند. داشتن کسی که می‌خواهد به ما کمک کند، می‌تواند حجم زیادی از استرس اسباب کشی را از دوش ما بردارد. اگر می‌خواهیم از کسی کمک بخواهیم، از یک هفته قبل آن‌ها را مطلع کنیم تا زمان کافی برای پاسخ دادن یا تغییر برنامه‌هایشان داشته باشند. یادمان هم نرود که پس از پایان کار، قدردانی خودمان را به لطفی که در حقمان کرده‌اند، نشان دهیم.

خواب کافی

استرس اسباب کشی

وقتی که کارهای زیادی برای انجام‌دادن داریم، ممکن است استراحت و خوابیدن را خیلی زود فراموش کنیم. اما یادمان باشد که هر چقدر استراحت کم‌تری داشته باشیم، سریع‌تر هم ممکن است مضطرب شویم و در برابر استرس اسباب کشی، خودمان را گم کنیم. در روزهای منتهی به جابجایی، خواب کامل و کافی شبانه داشته باشیم و آن را به یکی از اولویت‌هایمان تبدیل کنیم. اسباب کشی باعث کاهش انرژی فیزیکی و ذهنی ما می‌شود و اگر خواب کافی نداشته باشیم، ممکن است خیلی سریع‌تر از آن چه که فکر می‌کردیم این انرژی را از دست دهیم. خواب شبانه کامل را از خودمان نگیریم چون در این صورت، انرژی و کارکرد بسیار بهتری در روز بعد خواهیم داشت.

 

زندگی می‌تواند اضطراب‌آور باشد و اسباب کشی هم بخشی از این زندگی است. این تجربه را هم مثل باقی تجارب زندگی بپذیریم و خودمان و نگه‌داری از خودمان را در طول آن فراموش نکنیم. از این ترفندها برای کم کردن استرس اسباب کشی و داشتن یک جابجایی آرام‌تر استفاده کنیم و بعد از تمام شدن همه‌ی کارها و آماده شدن خانه‌ی جدید، به خودمان جایزه بدهیم و لبخند بزنیم.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*