یکی از مشکلات خانه‌ استیجاری این است که فکر می‌کنیم ما مجبور نیستیم نگران هزینه‌های نگه‌داری و تعمیرات خانه اجاره‌ای باشیم و به همین خاطر وقتی‌که مسئله‌ای رخ می‌دهد اولین واکنش ما این است که با صاحب‌خانه تماس بگیریم. با این حال بعضی از این تعمیرات خانه اجاره‌ای بر عهده مالک نیست و در خانه‌ای که ما به شکل اجاره‌ای در آن زندگی می‌کنیم، ممکن است مشکلات زیادی به وجود بیایند که باید بدانیم برطرف کردن کدام‌یک از این مشکلات خانه‌ استیجاری بر عهده ما است و صاحب‌خانه مسئول حل کردن کدام‌یک از تعمیرات خانه اجاره‌ای خود است؟ در این مطلب، می‌خواهیم برخی مشکلات رایج خانه‌های اجاره‌ای و نحوه حل آن‌ها را بررسی کنیم.

مشکلات خانه استیجاری

مشکلات خانه استیجاری معمول کدامند و ممکن است با چه مسائلی در تعمیرات خانه اجاره‌ای مواجه شویم؟

شکستگی لوله‌های آب و کپک‌زدگی

یکی از بدترین مشکلاتی که ممکن است در خانه‌مان پیدا کنیم، کپک‌زدگی یا قارچ انگلی است که مخصوصا در محیط‌های مرطوب و بارانی با سرعت زیادی رشد می‌کنند. البته اکثر آن‌ها بی ضرر هستند، اما چند نوعی که برای سلامتی مضر هستند، ممکن است باعث بروز مشکلات تنفسی، سردرد و آلرژی‌های مختلف شوند. چون اکثر ما مستاجرها نمی‌توانیم میزان و نوع قارچ‌ها و کپک‌ها را مشخص کنیم، بهترین راه این است که با صاحب‌خانه تماس بگیریم و از او بخواهیم که اقدامات مربوط به حذف و جمع‌آوری قارچ‌ها را انجام دهد. اگرچه قانون مشخصی درباره کپک‌زدگی و مسئولیت آن وجود ندارد، اما صاحب‌خانه مسئول تامین خانه‌ای ایمن و قابل‌زندگی برای مستاجرین است و در نهایت، وظیفه او است که این مشکل را حل کند.

علاوه بر برداشتن قارچ‌ها، از صاحب‌خانه بخواهیم که منبع آن را هم پیدا کند. ممکن است در لوله‌های آب داخل و اطراف خانه، نشتی به وجود آمده باشد. اگر منبع قارچ‌ها را پیدا نکنیم، احتمال بازگشت و رشد دوباره آن‌ها وجود دارد.

اگر صاحب‌خانه با درخواست ما موافقت نکند، ممکن است به این خاطر باشد که ما و رفتار ما را مقصر و مسئول به وجود آمدن این شرایط می‌داند. اگر خانه را به شکل مرتب تمیز نکنیم، یا بیش از حد از دستگاه‌های بخور سرد و مرطوب‌کننده استفاده کنیم ممکن است باعث به وجود آمدن قارچ‌ها شده باشیم.

لوازم خانگی خراب‌شده

صاحب‌خانه مسئول سالم نگه داشتن تمام لوازم خانگی ارائه‌شده به همراه خانه است. او باید فرآیندهای نگه‌داری و تعمیر این لوازم خانگی را به شکل مرتب انجام دهد. به عنوان مثال، سرویس سالیانه کولرها و سیستم‌های تهویه هوا، بر عهده صاحب‌خانه است. مسلماً مسئولیت لوازم خانگی که خودمان به خانه آورده‌ایم مثل مایکروفر یا ماشین ظرف‌شویی، بر عهده خودمان است.

مهم‌ترین لوازم خانگی که صاحب‌خانه مسئول آن است: شومینه، شوفاژ و دیگر سیستم‌های گرمایشی داخل خانه است که طبق تمام قوانین، باید توانایی ایجاد گرمای کافی و مناسب داشته باشند. پس اگر از سیستم گرمایشی خانه راضی نیستیم، می‌توانیم درخواست خود را با صاحب‌خانه مطرح کنیم. علاوه بر سیستم‌های گرمایشی، تعمیر و نگه‌داری سیستم‌های سرمایشی نیز بر عهده صاحب‌خانه است.

حشرات آزاردهنده و آفت

همان‌طور که پیش از این نیز گفته شد، صاحب‌خانه مسئول تامین محیطی ایمن و قابل‌زندگی و حل مشکلات خانه‌ استیجاری است اما برخی مواقع تعمیرات خانه اجاره‌ای ممکن است تنها موضوعی . این موضوع شامل حشرات مختلف نیز می‌شود، اما شرایط دیگری هم در این زمینه وجود دارد.
این که صاحب‌خانه ما مسئول این وضعیت باشد یا خیر، به چند عامل مختلف بستگی دارد. اگر صاحب‌خانه بتواند ثابت کند که این حشرات به خاطر وضعیت کثیف و نگه‌داری نامناسب ما به وجود آمده‌اند، ممکن است خودمان مجبور به از بین بردن حشرات شویم. در هر صورت، بهتر است که به محض برخوردن به چنین مشکلی، صاحب‌خانه را مطلع کنیم.

 

اگر صاحب‌خانه حاضر به همکاری نشد برای حل مشکلات خانه استیجاری چه کنیم؟

نباید انتظار داشته باشیم که صاحب‌خانه هر مشکل و مسئله‌ای را در هر شرایط و کوتاه‌ترین زمان ممکن حل کند. می‌توانیم از پیشنهادهای زیر برای تسریع در روند برطرف کردن مشکلات مربوط به خانه استفاده کنیم.

۱. کوچک‌ترین مشکلات را  در هنگام بروز تعمیرات خانه اجاره‌ای گزارش کنیم

نشتی کوچکی که در زیر سینک دستشویی قرار دارد شاید الان کوچک به نظر برسد، اما ممکن است در آینده به مشکلی بزرگ تبدیل و باعث رشد قارچ و انگل شود. به محض این که با مشکلی در خانه روبه‌رو شدیم، هر چقدر هم که کوچک و بی‌اهمیت به نظر برسد، صاحب‌خانه را از وجود آن مطلع کنیم.

۲. درخواست تعمیرات خانه اجاره‌ای را به شکل کتبی ارائه دهیم

اگر وسیله یا بخشی از خانه باید تعمیر شود، در خواست خود را نه تلفنی یا شفاهی، بلکه به صورت کتبی برای صاحب‌خانه ارسال کنیم. می‌توانیم از ای‌میل هم برای این کار استفاده کنیم و تا تاریخ و زمان دقیق ثبت‌شده درخواست خود را داشته باشیم.

۳. برای حل مشکلات خانه استیجاری حتما اجاره‌نامه را مطالعه کنیم

اگر صاحب‌خانه از انجام تعمیرات و برطرف کردن مشکلات خانه طفره می‌رود، بهتر است قرارداد مربوط به اجاره را یک بار دیگر با دقت مطالعه کنیم تا متوجه شویم که موارد توافقی ما چه بوده است.

 

هزینه تعمیرات خانه اجاره‌ای به عهده چه کسی است؟

هزینه تعمیر پمپ آب با مالک است یا مستأجر؟ هزینه تعمیر کولر به عهده موجر است یا مستأجر؟ هزینه تعمیر آسانسور در آپارتمان را چه کسی باید پرداخت کند؟ هزینه تعمیر آبگرمکن و پکیج به عهده کیست؟

اینها سؤالاتی راجع به مشکلات خانه‌ استیجاری هستند که برای هرکسی که حداقل یکبار در خانه اجاره‌ای زندگی کرده است پیش آمده‌اند. در کل طبق قانون کلیه مواردی که مربوط به نگه‌داری موارد مصرفی، تأسیساتی و همچنین تعمیرات اساسی خانه است موجر باید پرداخت کند؛ علاوه بر این مستأجر ملزوم به بازگرداندن سالم وسایلی است که در ابتدای قرارداد به او تحویل داده شده است. البته معمولاً مسائلی از این دست به‌صورت توافقی میان مالک و مستأجر حل می‌شود.

بااین‌حال مستأجر نمی‌تواند بدون اجازه مالک اقدامی برای تعمیرات خانه اجاره‌ای انجام دهد. درصورتی‌که صاحب‌خانه اجازه این تغییرات را بدهد می‌توانیم هزینه آن را با ارائه فاکتور توسط اجاره بها تسویه کنیم. تنها باید توجه داشته باشیم که پیش از پرداخت هر هزینه‌ای باید بر سر مبلغ نهایی با مالک توافق کنیم تا در آینده مشکلی به وجود نیاید.
این هزینه‌ها می‌توانند تعمیرات موارد مختلفی را شامل شوند از جمله:

  • تعمیر تأسیسات (پکیج، کولر، موتورخانه و …)
  • لوله‌کشی آب و فاضلاب
  • رنگ‌آمیزی دیوارها
  • نشتی آب، گاز و … در ساختمان
  • آسانسور
  • سیم‌کشی برق

منبع: آدرس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*